Statut Fundacji „OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA” im. Stanisławy Tutka
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja Wspierania Kultury i Sztuki "OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA" imieniem Stanisławy Tutka, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez:
- Barbarę Marię Tutka
- Piotra Jana Tutka
zwanymi dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza ANNĘ HELENIAK w Kancelarii Notarialnej w Leżajsku, w dniu 16 grudnia 2015r.
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest miasto Rudnik nad Sanem.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 4
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
§ 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem Fundacji jest:
- gromadzenie zbioru sztuki dawnej i pamiątek historycznych oraz upowszechnianie wiedzy na ich temat,
- inicjowanie i wspieranie działalności patriotycznej , historycznej, kulturalnej i muzealnej, pielęgnowanie narodowej tradycji i kultury,
- wspieranie talentów,
§ 7
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- pozyskiwanie przedmiotów sztuki dawnej i pamiątek historycznych,
- organizowanie wystaw, spotkań autorskich, wykładów, konferencji,
- promowanie twórców w kraju i za granicą,
- organizowanie i udział w imprezach promujących artystów,
- prowadzenie działalności edukacyjnej, wydawniczej, badawczej w zakresie realizacji celów statutowych Fundacji,
- opiekę nad zabytkami, pamiątkami historycznymi, oraz dobrami dziedzictwa narodowego,
- współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi, społecznymi, wyznaniowymi i osobami fizycznymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji,
- organizowanie i finansowanie stypendiów, nagród dla dzieci i młodzieży osiągających szczególne wyniki.
- Fundacja dla osiągnięcia swych celów może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi:
- fundusz założycielski w kwocie 2 000 zł (dwa tysiące złotych), z czego 1 000 zł (jeden tysiąc złotych) jest przeznaczony na działalność gospodarczą,
- oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 9
- Dochody fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji od osób prawnych,
- ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku fundacji,
- odsetek bankowych,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- Dochody z działalności gospodarczej Fundacji służą wyłącznie realizacji celów statutowych.
Rozdział IV. Działalność gospodarcza
§ 10
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie:
- wydawania książek i periodyków oraz pozostałej działalności wydawniczej, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania – 58.11.Z
- działalności związanej z organizacją, wystaw i kongresów – 82.30.Z,
- sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizownych sklepach – 47.19.Z
- sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – 47.91.Z
- pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami - 47.99.Z
Rozdział V. Władze Fundacji
§ 11
Władzą Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
§ 12
- Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa, powoływanych na trzyletnią kadencję każdorazowo jednogłośnie przez Fundatorów. Jeżeli Fundatorzy z przyczyn losowych nie mogą powołać lub odwołać członków Zarządu, osobą uprawnioną do powołania lub odwołania członków Zarządu jest Prezes Zarządu. Jeżeli Fundator jest jednocześnie Prezesem Zarządu i z przyczyn losowych nie może powołać lub odwołać członków Zarządu, uprawnienia te przejmuje Wiceprezes Zarządu.
- Fundator może być jednocześnie członkiem Zarządu, lub Prezesem Zarządu.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Fundatorzy mają prawo zmienić skład Zarządu w każdym czasie.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Zarządu Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu.
- W przypadku nie wywiązywania się z obowiązków członka Zarządu, Fundatorzy na wniosek pozostałych członków Zarządu mogą odwołać członka Zarządu.
- Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pracę na rzecz Fundacji.
- Zasady wynagradzania Zarządu określa Zarząd .
§ 13
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- wybór Wiceprezesa Zarządu
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości wynagrodzenia członków Zarządu i pracowników Fundacji,
- podział dochodów i środków Fundacji na poszczególne cele.
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu,
- podejmowanie uchwał o połączeniu i likwidacji Fundacji.
§ 14
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub Wiceprezes przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu, nieobecność prawidłowo zawiadomionego członka Zarządu, nie wstrzymuje obrad Zarządu i możliwości podejmowania ważnych uchwał przy uwzględnieniu postanowień § 14 ust. 5.
- Posiedzeniom przewodniczy Prezes Zarządu, w przypadku jego nieobecności Wiceprezes Zarządu. W przypadku nieobecności Prezes Zarządu i Wiceprezesa Zarządu, Prezes wskazuje przewodniczącego spośród Członków Zarządu, a jeżeli jest to niemożliwe, obecni Członkowie Zarządu wybierają przewodniczącego posiedzenia spośród siebie.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów. Dla ważności uchwał konieczne jest prawidłowe powiadomienie o mającym się odbyć posiedzeniu wszystkich Członków Zarządu oraz udział w nim, jeżeli Zarząd składa się z co najmniej trzech osób, więcej niż połowy jego Członków. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 15
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji w tym w sprawach majątkowych do kwoty 2 000 zł (dwóch tysięcy złotych) składać może samodzielnie Prezes Zarządu lub łącznie działających dwóch członków Zarządu.
- W sprawach majątkowych powyżej kwoty 2 000 zł (dwóch tysięcy złotych) wymagane jest oświadczenia woli Prezesa Zarządu i jednego członka Zarządu działających łącznie.
Rozdział. VI. Postanowienia końcowe
§ 16
- Zmiana statutu lub celu Fundacji może nastąpić zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu.
- Zmiana statutu dotycząca celu Fundacji może polegać na poszerzeniu lub uzupełnieniu celu bez naruszenia jego istotnych założeń.
- Zmiana celu działania Fundacji wymaga zgody Fundatorów.
§ 17
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 18
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd Fundacji, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
Statut został przyjęty dnia 2 maja 2016r.